Startup naar scale-up

Recht op het doel af met Wonderkind

Bart Remmers
De scale-up Wonderkind gebruikt artificial intelligence om ‘onbereikbaar’ talent te bereiken, maakt en voert de perfecte campagne voor vacatures: volledig geautomatiseerd en hyper-targeted. In 2017 kreeg het bedrijf een investering van 2 miljoen euro. Als klap op de vuurpijl wordt de scale-up dit jaar gesteund door het Oranje Handelsmissiefonds om de internationale ambities te realiseren. Hoog tijd om de CEO aan zijn jasje te trekken!

Mogen we Wonderkind zien als het eigenwijze jongetje in een klas vol recruiters, of zien we dat verkeerd? 'We zijn best brutaal', begint Lars. 'Het gaat om een behoorlijk traditionele wereld waar een paar heel grote spelers zitten die al heel lang doen wat ze doen en waarvan wij vinden dat er weinig innovatie in zit. Men houdt te veel vast aan 'post and pray'. Dat betekent dat jij als werkgever een vacature op een site plaatst en je moet maar bidden voor de juiste kandidaten. Dat is zeer reactief. Het past niet bij deze tijd. Je kan of ergens op pagina 32 van een groot job board staan en dan kijken wat er gebeurt of je gaat door middel van targetting automatisch op zoek naar de best passende kandidaat op basis van zijn of haar online gedrag. Op die manier bereik je ook latent werkzoekenden naast de actieve zoekers. Een groot verschil!'

In Nederland is 20 procent van de werkzoekenden daadwerkelijk actief bezig met het vinden van de droombaan. Van de overige 80 procent staat 70 procent open voor een nieuwe baan, alleen doet men er weinig tot niets aan om die job te krijgen. 'In job advertising bereik je zoals gezegd alleen de actief zoekenden. Dat vinden wij hartstikke onlogisch. Als bedrijf ben ik altijd op zoek naar de beste match die past bij mijn vacature. Dan wil je de groep waaruit je kan kiezen zo groot mogelijk maken, je wilt iedereen kunnen bereiken. En daar kan Wonderkind je bij helpen', legt Lars uit. 

Wie is het?

'Weet je, ik heb veel moeite moeten doen om mijn moeder uit te leggen wat wij nu precies doen. Want we zitten in een behoorlijke niche. We doen job advertising en dat met name met passive talent. Volledig geautomatiseerd. Daar begrijpt mijn moeder niets van', memoreert de ondernemer. 'Op een gegeven moment moest ik denken aan het bordspel 'Wie is het?'. Ken jij dat nog? Met die personages die je één voor één moet omklappen op zoek naar de juiste persoon. Juist dat spel is een goede metafoor voor wat Wonderkind doet. Zie het spelbord als onze arbeidsmarkt: via de gangbare recruitmentmethode bereik je misschien maar drie mensen op het bord. Een zeer beperkte groep. Wij klappen het gehele 'Wie is het?'-bord open, want wij kunnen mensen bereiken waar ze zich ook maar bevinden. Dat kan in apps zijn, op hun favoriete website, via Google of social media. In totaal gaat het om 95 procent van het totaal aantal internetgebruikers.'

Vervolgens gaat Wonderkind samen met de klanten het 'Wie is het?'-spel spelen. 'We vragen hen iets te vertellen over de ideale kandidaat. Waar zoek je die? Is dat in Amsterdam? Dan vallen veel mensen af die niet in de buurt van de hoofdstad wonen. Zoek je een eventmarketeer? Dan valt nogmaals een groot deel af. We kijken ook naar de gezochte skills. Moet de kandidaat alles weten van online marketing, SEA en SEO? Uiteindelijk blijven er op het bord door middel van targetting maar een paar potentiele kandidaten over. Met hulp van het zogenaamde A/B-testing van het overgebleven groepje bekijken we hoe zij moeten solliciteren op de bewuste baan. Een voorbeeld: welke afbeelding moeten we gebruiken om de aandacht op het internet te trekken bij de juiste kandidaat? Is het een foto van het bedrijf, het team, een gadget? Hoe je aandacht trekt verschilt per groep. Het geldt ook voor de advertentietekst. Leg je in die tekst de nadruk op de flexibiliteit van de baan of juist het salaris? Ook testen we om te achterhalen wat de beste data, tijdstippen en kanalen zijn om het talent te bereiken. Alles zo efficiënt mogelijk zodat valt te achterhalen hoe we de getargette kandidaat slim kunnen laten converteren naar de sollicitatie.'

Afrekenen per klik

Bovenstaande manier van werken scheelt de ondernemer veel tijd en ellende. 'Wat heb je aan mensen vanuit India met totaal andere skills die solliciteren naar aanleiding van jouw advertentie? Je moet hen ook afwijzen. Doe je dat niet goed, dan krijg jij als werkgeversmerk een slechte naam op de arbeidsmarkt. Moet je niet willen. Kortom, het kost de recruiters veel tijd en het is schadelijk voor je merk', aldus de CEO.

Ander verschil tussen Wonderkind en de andere recruiters is het bedrag dat een klant moet betalen. Lars: 'Of ik nu een kassahulp of een CEO zoek, op een job board betaal ik hetzelfde bedrag. Totaal niet logisch. Doen we ook niet. Onze klanten rekenen af per klik en de prijs van die klik hangt samen met hoe schaars het profiel is, hoe gewild de gezochte persoon. Dat heeft alles te maken met vraag en aanbod.'

Grenzeloze ambitie

Laten we eens kijken naar de ambitie van Wonderkind zelf. Het buitenland wordt alles behalve geschuwd. De scale-up ondersteunt meer dan tien talen en is beschikbaar in ruim 20 landen.  'Al bij de start voorzagen Laurent (Scholten, de andere oprichter en CEO, red.) en ik dat Wonderkind wel eens heel groot kan gaan worden, ook in het buitenland', aldus Lars. 'Vanaf dag 1 hebben we ons systeem daarom schaalbaar gebouwd. Daardoor kunnen we binnen één dag een westerse taal toevoegen en haken we in op platforms met een wereldwijd bereik. Denk aan Facebook en Google.'

Dit jaar nog wil Wonderkind in verband met de internationale ambities een kantoor in New York openen. Niet mis voor zo'n relatief jong bedrijf! 'Een saleskantoor. Nu al komt 20 procent van onze omzet uit het buitenland. De verwachting is dat dat percentage op langere termijn voorbij de vijftig procent zal gaan. De markt in landen als Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de VS is natuurlijk vele malen groter wanneer je kijkt naar online recruitment.'

Wonderkind concurreert met grote jongens als LinkedIn, Monsterboard en Indeed. David versus Goliath? Niet als het aan Lars ligt... 'Megaconcerns! Maar wij denken oprecht dat we net zo groot kunnen groeien als dat soort bedrijven, echter moeten we dan wel het gaspedaal steeds verder intrappen. Hoe lang we daarvoor nodig zullen hebben? Vijf jaar! Ik geloof opricht dat wat wij doen een verbetering is, ook dankzij de AI die we bouwen en integreren. Het gaat ons een enorme voorsprong op de anderen geven. Wij kunnen nu nog veel grote draaien maken dankzij de nieuwe technologie. Dat kunnen de grote bedrijven veel minder eenvoudig, het maakt een groot verschil.' 

Verliefd op de werkgever

Misschien wel één van de grootste ambities van Wonderkind? Lars benadrukt het graag: 'We willen de latente werkzoekende verliefd laten worden op een werkgever. Een werkgever die de perfecte vacature heeft die ook past bij het talent. Een enorm verschil met het liefdeloos pushen van vacatures, iets wat je nu nog veel te vaak ziet op de markt! Dus kies voor verleiding. Daar draait het om bij recruitment...'


 

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart