Opel werft op bijzondere wijze vrouwelijke autoverkopers

Bart Remmers
Slechts 4 procent van de autoverkopers in het Opel-dealernetwerk is vrouw. Om meer diversiteit op de werkvloer te creëren en vrouwen te inspireren om een carrière als autoverkoper te overwegen is Opel, samen met partner Randstad, een nieuwe, experimentele campagne gestart.

Speciaal voor de campagne heeft Opel, in samenwerking met J. Walter Thompson Amsterdam en specialisten van Randstad, het fictieve bedrijf jade geïntroduceerd. Een lifestyle & design look and feel, maar een functieomschrijving die identiek was aan die van de Opel-vacature, vormde de basis van het experiment, met de ambitie om een groter aantal vrouwelijke, dan mannelijke kandidaten te bereiken.

41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten

De wervingscampagne voor jade leverde binnen twee weken 41 vrouwelijke en 15 mannelijke sollicitanten op, ten opzichte van 8 vrouwelijke en 76 mannelijke kandidaten naar aanleiding van de Opel-vacature. Beide vacatures werden door middel van advertenties in een dagblad, social media posts en vacaturewebsites op identieke wijze aangejaagd. In totaal zijn er op dit moment 15 verkoopfuncties beschikbaar bij 10 deelnemende Opel dealerbedrijven.

Opel werft op bijzondere wijze vrouwelijke autoverkopers'Als commercieel bedrijf zijn wij altijd op zoek naar talent. In de praktijk is echter slechts 4 procent van de autoverkopers in het Nederlandse Opel-dealernetwerk vrouw. Wij hebben er grote behoefte aan om dat percentage te doen stijgen. We willen als organisatie een representatieve afspiegeling van de arbeidsmarkt op onze werkvloer. Daarbij willen we graag tegemoet te komen aan de veranderende klantbehoefte. Opel wil een werkgever zijn waar volop ruimte is voor diversiteit op de nu nog door mannen gedomineerde werkvloer.'

'Wij hopen met deze experimentele wervingscampagne invulling te kunnen geven aan deze behoefte en daarin lijken we te slagen, gezien het grotere aantal vrouwelijke kandidaten. En die hopen we ook in de toekomst te blijven inspireren bij ons te solliciteren', aldus Jeroen Maas, PR-manager Opel.

Experimentele benadering

'Door op initiatief van Opel te kiezen voor deze experimentele benadering bereikten wij een geheel andere doelgroep, waaronder meer vrouwen. De eerste gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden en met zeven geschikte kandidates wordt de sollicitatieprocedure vervolgd; een bijzonder succesvol resultaat', aldus Maurits Speksnijder, Directeur Randstad Consultancy. 'Wij hopen en verwachten door deze actie samen met Opel meer vrouwelijk verkooptalent te enthousiasmeren voor een verkoopfunctie in de autobranche. Initiatieven als deze laten ons op een andere manier kijken naar het werven van talent en tegelijkertijd werken aan een meer inclusieve werkvloer.'

Opel Talent Academy

Alle geselecteerde kandidaten zullen gaan deelnemen aan het trainingsprogramma van de Opel Talent Academy. Zij zullen door middel van coaching on the job, gezamenlijke terugkomdagen en loopbaanbegeleiding extra worden ondersteund voor een gedegen basis en carrièreperspectief in de autobranche.

Geïnteresseerde verkooptalenten kunnen tot en met 31 maart reageren op de vacature.

afbeelding van Bart Remmers
Door: Bart Remmers

Bart Remmers | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Bart