Zorg dat een advertentie iemand persoonlijk raakt

Maurice Stam
Ik adverteer via Facebook, maar behaal niet de juiste resultaten! Mijn content werkt niet op Facebook! Er is iets veranderd op Facebook! Zomaar drie opmerkingen die ik vaak te horen krijg.

Bijna alle bedrijven zijn online actief en hebben mensen in dienst die verantwoordelijk zijn voor online marketing en de social mediakanalen. Alleen met alle verschillende disciplines als contentcreatie, campagnemanagement, adverteren en analyseren vraagt Facebook-marketing om meerdere specialisten.

In totaal brengen over de hele wereld 2 miljard mensen elke dag gemiddeld 50 minuten door op Facebook. Nederland telt 7,1 miljoen dagelijkse Facebookgebruikers. Daarom wordt Facebook nu gezien als grootste marketingmiddel van bijna elk bedrijf. Gebruik jij Facebook nog niet als marketingmiddel? Mijn advies is om dat maar snel te gaan doen. Facebook bezit namelijk de vier meest gebruikte social mediaplatformen. Naast Facebook zijn dat Instagram, WhatsApp en Messenger. Mensen bereiken doe je in 2017 het beste via Facebook.

Klassiek vs. modern

Tussen die ruim 7 miljoen mensen bevindt zich namelijk ook jouw doelgroep. Maar hoe weet ik nu dat ik de juiste groep mensen bereik die bij mijn merk past? Simpel. Ik maak een vergelijking tussen een advertentie in een krant en een advertentie op Facebook. 

Een advertentie in een landelijke ochtendkrant levert mij, volgens de website van de krant, 1.3 miljoen bruto contactmomenten op. Dit is alles wat er staat. Buiten een beknopt lezersprofiel is er niet meer informatie te vinden. Op Facebook is dat anders. Je begint allereerst met het samenstellen van een doelgroep. Hier focus je niet alleen op geslacht en leeftijd, maar kijk je ook naar interesse en gedrag. 

Zo ben je in staat om een specifiekere doelgroep samen te stellen. Je kunt de verschillende doelgroepen, bijvoorbeeld met een splitsing op leeftijd, een aparte boodschap tonen. Als je advertentie eenmaal live staat kun je direct zien welke boodschap werkt en welke niet. Het derde verschil is dus dat je kunt bijsturen. 

Nadat je advertentie op Facebook is geëindigd kun je oneindig veel statistieken bekijken. Bij een advertentie in een krant weet je nooit exact wie het gezien hebben. Op Facebook zie je precies hoeveel weergaves en totaal uniek bereik je advertentie heeft gehad.

Hypertargeting

De kracht van adverteren op Facebook zit hem dus in het ‘op maat adverteren’. Omdat er steeds meer wordt geadverteerd vinden gebruikers steeds meer gesponsorde berichten in hun tijdlijn. Om op te vallen moet je bericht dus aansluiten bij de interesses van de gebruiker. Het gaat erom dat jouw advertentie de gebruiker persoonlijk raakt.

Dit noemen we hypertargeting. Dit gaat verder dan klassiek adverteren. Het doel van deze manier van adverteren is niet zoveel mogelijk mensen bereiken, maar geschikte mensen bereiken. Ben je op zoek naar getrouwde mannen tussen 25 en 45 jaar die geïnteresseerd zijn in voetbal? Facebook combineert verschillende eigenschappen en vindt voor jou de perfecte doelgroep. Aan de hand van de Facebook Pixel kun je binnen Facebook deze doelgroep vastleggen. Deze groep kun je bijvoorbeeld bij een vervolgcampagne weer gebruiken.

Ondersteuning

Niet alleen de wereld om ons heen verandert elke dag, ook Facebook staat bijna dagelijks voor verandering. Het sociale netwerk steekt veel tijd en geld in het ontwikkelen van nieuwe producten en ontwikkelingen. Niet iedereen heeft de tijd dit allemaal bij te houden. En niet alle veranderingen zijn zichtbaar voor de gebruiker. Nieuwe ontwikkelingen worden soms zomaar toegevoegd. Nog steeds zie ik veel bedrijven waar social media niet de aandacht krijgt die het verdient. 

Facebook-marketing is een echt specialisme. De tijd dat je een paar berichten plaatste en daarmee je doelgroep bereikte is verleden tijd. Facebook-marketing betekent de juiste content, op het juiste moment, op de juiste manier, bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengen. Dit is niet het werk van één medewerker. 

Daarom zoeken steeds meer bedrijven ondersteuning op het gebied van Facebook-marketing. In plaats van één medewerker die alles een beetje kan leg je jouw Facebook-marketing in handen van een team van specialisten. Samen bereik je het beste resultaat voor jouw bedrijf! 

afbeelding van Maurice Stam
Door: Maurice Stam

Maurice Stam | Marketing Coördinator bij Online Business Media

Bekijk alle artikelen van Maurice