Bedenkers van Travis de Tolk delen lessen uit verleden met startups

Redactie Baaz
Wil een product slagen, dan moet het in de eerste twee dagen dat het op Indiegogo staat, minstens 90 procent van de funding ophalen. Daarom is een grote en trouwe community onmisbaar.

Het is maar een van de lessen dat het team achter Travis de Tolk wil delen met andere ‘uitvinders’. Daarom lanceert het The Product Garage, dat hardware-producenten helpt om optimaal een innovatief product te lanceren.
 
Marijn Booman (foto), een van de oprichters van The Product Garage, vindt het jammer dat nog niet elk goed idee tot wasdom komt. 'Er zijn veel individuen en startups met een geweldig idee, maar zonder een team dat hen optimaal kan ondersteunen. Niet iedereen met een creatief talent is ook een goede ondernemer. Daarom helpen we mensen met een idee voor innovatieve hardware, met marketing, sourcing, web-development, community management en het valideren van ideeën op Indiegogo. Maar ook corporates die sneller willen innoveren hebben baat bij de aanpak van The Product Garage.'

Volareo en Travis 

De eerste producten die uit de stal komen van The Product Garage, zijn innovatief en hebben een idealistisch karakter. Volareo is bijvoorbeeld een slimme speaker, die het mogelijk maakt om artiesten een ‘fooi’ te geven door te applaudisseren. Bentokai is een lederen notitieboek, dat juist milieubewust is – en daarmee de leerindustrie beoogt te veranderen. Voor de ontwikkeling en lancering van deze producten is de expertise van Travis de Tolk gebruikt. 
 
Marijn: 'Er zijn talloze mensen die een idee hebben om hun industrie of de wereld te verbeteren. Voor hen is het nu nog te lastig om producten naar de markt te brengen. Ook corporates willen sneller producten loslaten op hun doelgroep. Daarom ontwikkelen we samen met hen een prototype, valideren het en lanceren het product uiteindelijk. Via Indiegogo of Kickstarter weten we al snel of er een markt is voor een product. Dat kan heel lean en mean: soms weten al binnen vier weken of een idee aanslaat.'

Internationaal en ervaren team

The Product Garage streeft ernaar om meer Nederlandse startups uit te laten groeien tot succesvolle bedrijven. 'Door hen te ondersteunen met kennis en ervaring, lossen we ook een ander probleem op, namelijk het gebrek aan serieus groeikapitaal in Nederland.'
 
Marijn Booman werkte de laatste tien jaar bij verschillende bedrijven in verschillende Aziatische landen; hij was onder meer marketingmanager bij Rocket Internet (in Singapore) en FreakOut (een beursgenoteerd, Japans Ad-tech bedrijf). Daarnaast zijn Lennart van der Ziel (oprichter van Travis), Brend Kouwenhoven (oprichter en CEO van Travis) en Nick Yap (oprichter van Volareo en Travis, meer dan 20 jaar internationale tech-ervaring) betrokken bij The Product Garage. 
 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie